Doğru hazırlanmış bir anket, firmaların istedikleri verileri toplayıp analizler yaparak oldukça kritik bilgiler elde etmelerini sağlar. Bu yazımıza başlarken bu uygulamanın önce ne olduğuna, firmalar için önemine değinelim.

Anket Nedir ve Ne İçin Kullanılır?

Fiziksel veya online olarak ortamlarda sıkça karşılaşılan anketler, soru-cevap tekniği ile sistematik bir veri toplama yöntemidir. Ölçülmek istenen konuya göre önceden hazırlanan sorular, önceden belirlenmiş hedef kitlesine sorulur. Toplanan ham veriler, belirli kriterlere göre değerlendirilir ve analiz edilir. Ortaya çıkan sonuçlar firmaların bir çok kritik kararında etkili olacaktır.

Ne için kullanıldığı sorusuna gelecek olursa; mevcut müşteri, potansiyel müşteri, pazar araştırması, çalışan değerleme, hizmet-ürün değerleme, akademik çalışmalar gibi bir çok araştırmada etkinliği ölçmek ve daha iyi bilgi toplamak için kullanılmaktadır.

İşletmeler İçin Neden Önemlidir?

İşletmeler müşterilerini ve çalışanlarını memnun etmek, ihtiyaçlarını karşılamak ve nihayetinde onları markalarına bağlamak için ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyor. Ancak, çabalarının istenen sonuçları ne kadar getirdiğinden nasıl emin olabilirler? Bu noktada devreye giren anketler, müşterilerinizin fikirleri doğrultusunda, ürün ya da hizmetlerinizi ne yönde geliştirmeniz gerektiğini, müşteri memnuniyetini ve bağlılığını ile çalışan memnuniyeti için yapılması gerekenleri ve işinizin daha birçok alanında önemli noktaları görmenizi sağlamaktadır.

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Nelerdir?

1-Hedefinizi ve amacınızı doğru belirleyin.

Öncelikle konu, amaç, hedef kitle, cevaplayıcıların nitelikleri tespit edilmelidir. Amaca ve cevaplayıcılara en uygun soru tipleri seçilmeli ve anket formu oluşturulmalıdır. Sorular ne kadar net ve kolay anlaşılır olursa toplayacağınız veri de o kadar sağlıklı ve yararlı olacaktır.

2-Anketi yapma amacınızı, kimin tarafından yapıldığını ve temel bilgileri açıklayın.

Cevap güvenliğini ve katılım oranını yüksek tutmak için amacıyla elde edilecek bilgilerin nerede kullanılacağını, kimin tarafından hangi amaçla anket yapıldığını belirten bir açıklama eklenmelidir.

3-Anketinizi kısa ve basit tutun.

Katılımcılar çok uzun süre alan ve konudan konuya atlayan anketleri çözmek istemeyecektir. Anketinizin mantıklı bir sırayı izlediğinden ve tamamlanması makul bir zaman aldığından emin olun.

4-Aynı anda birden fazla soru sormayın.

Tek bir soruya çok fazla şey koymaya çalışmak yanıtlarda karışıklığa ve yanlışlıklara yol açabilir. Bu durum da elde edilen verilerin yanıltıcı olmasına sebep olabilir. Mümkün olduğunca net olun ve sorularınızın cevaplanmasını kolaylaştıracak açık ve kesin bir dil kullanmaya çabalayın.

5-Ön yargılı ve yönlendirici sorular sormaktan kaçının.

Ne kadar istenilmese de bazı kelimeler ve söz öbekleri katılımcıları belli cevaplara yönlendirebilir. Bu da yine toplamak istediğiniz verinin bozulmasına sebep olur.

6-Çok fazla açık uçlu soru kullanmayın.

Bazen bazı soruların açık uçlu olması gerekebilir. Yine de, özel yanıtlar gerektiren çok fazla soru sormanın, katılımcılarınızın sabrını ve zamanını tüketebileceğini unutmayın. Mümkün olan her durumda, katılımcılarınızın yanıtlamasını kolaylaştırmak ve hızlandırmak için kapalı uçlu soruları tercih edin.

7-Soru başına seçenekleri sınırlayın.

Anketlerinizde çok fazla veya çok az cevap seçeneği sunmak dengeyi bozabilir. Katılımcılar için çok az cevap seçeneği kısıtlayıcı olabilirken, çok fazla olması da kafa karıştırıcı olabilir.

8-Gerektiğinde dikkat kontrolü soruları sorun.

Katılımcıların dikkatinin sorularda olup olmadığını test etmek için dikkat kontrolü soruları oldukça etkilidir. Dikkat kontrolüne yanlış cevap verildiğinde bunlar yakalanabilir ve elimine edilebilir.

9-Cevap seçenekleri uyumlu ve kapsayıcı olmalı.

Örneğin 20-30 yaş, 30-40 yaş gibi aralıklar belirlendiğinde katılımcı hangi cevabı seçeceğini bilemeyebilir. Hem aralıkları doğru belirlemek hem de seçenek sayısını dengede tutmak katılımcılar için daha iyi olacaktır. Ölçekli sorular için her zaman eşit sayıda olumlu ve olumsuz cevap seçeneği olmalıdır. Ayrıca asla, her zaman, hepsi, hiçbiri gibi uç cevapları dengede tutmak gerekmektedir. Katılımcıların bir olguya tamamen katılması veya tamamen reddetmesi muhtemel değildir ve ayrıntılara daha duyarlıdır.

10-Anketinizi asıl katılımcılara iletmeden ön deneme yapın.

Asıl katılımcılara dağıtılmadan önce küçük bir grupla deneme yapılıp doğru olmayan sorular ve ifadeler arındırılmalıdır, böylelikle sonuçlarınızı bozma şansı olmadan olası hatalar yakalanabilir.

Online anketler ile ilgili daha fazla bilgi almak istiyorsanız buraya veya üretici sayfası için buraya tıklayabilirsiniz.